• Oferta
    • Przepisy wewnętrzne
    • Świadectwa bezpieczeństwa
    • Dokumentacje Systemu Utrzymania
    • Systemy Zarządzania Bezpieczeństwem
    • Systemy Zarządzania Utrzymaniem
    • Kursy, szkolenia i pouczenia okresowe
    • Diagnostyka obiektów inżynieryjnych
    • Pozostałe doradztwo techniczne
  • Ciekawostki
  • Galeria
  • Referencje
  • Kontakt
 

Koleje piaskowe - KWK

Autor: Krzysztof Soida, dnia: środa, 19 czerwca 2013

Kolejną kopalnią stosującą podsadzkę hydrauliczną z wykorzystaniem transportu wąskotorowego do przewozu kruszywa była KWK "Bielszowice" w Rudzie Śląskiej. Kopalnia istnieje do dnia dzisiejszego, ale już od 30 lat nie funkcjonuje kolej wąskotorowa.

Początki sięgają 1924 r., kiedy wywiercono otwór podsadzkowy w Pawłowie w rejonie ulicy Piaskowej. Pierwotnie materiał podsadzkowy transportowano przy użyciu kolejki linowej, począwszy zaś od 1928 r. za pomocą trójszynowej elektrycznej kolei wąskotorowej. Tor trójszynowy wynikał z zastosowania taboru o różnym rozstawie kół. Lokomotywy poruszały się po torze o szerokości 750 mm, natomiast wagony miały typowy rozstaw dołowych wozów kopalnianych tego zakładu, tj. 560 mm. Napięcie w elektrycznej sieci trakcyjnej wynosiło 250 V, czyli tyle samo ile na kolei podziemnej. Trasa kolei elektrycznej liczyła 1500 m długości i była wykorzystywana aż do wyczerpania zasobów piasku odkrywki w Pawłowie. Na terenie piaskowni wzniesiono budynek lokomotywowni dla elektrowozów. W części budynku zainstalowano dwie przetwornice zasilające sieć trakcyjną. Stale czynna była jedna przetwornica; druga stanowiła rezerwę.

Nieuchronnie zbliżający się moment zamknięcia pawłowskiej piaskowni oraz plany zintensyfikowania wydobycia węgla na podsadzkę płynną (do 50% wydobycia) zmusiły kierownictwo kopalni do szukania innych źródeł piasku. W 1930 r. opracowano projekt budowy jednotorowej kolei wąskotorowej z Borowej Wsi, gdzie zlokalizowano odkrywkę piasku. Przy głównym szybie wydobywczym nr I ("Kościuszko") usytuowano zbiornik piasku o pojemności 2000 m3 z żelbetonowym mostem zsypowym i zbiornik wody podsadzkowej oraz budynek zmywczy wraz z maszynownią.

pole ekspl

Tym razem zbudowano linię kolejową o szerokości toru 1000 mm i długości 3170 m. Kilka istotnych danych technicznych nowej kolei przedstawiało się następująco. Szerokość korony torowiska wynosiła 4,0 m. nachylenie skarp wykopu i nasypu 1÷1,5, skarp rowów 1÷1,5, szerokość dna rowu 40 cm. najmniejsza głębokość rowu 30 cm, normalna 50 cm. Szyny o długości około 12 m, maksymalna odległość między podkładami 0,75 m, a długość podkładów 1,80 m. Na trasie powstały 4 niestrzeżone przejazdy kolejowe zaopatrzone w tablice ostrzegawcze - umieszczone na drodze z obydwu stron toru, a na torowisku umieszczono wskaźniki zobowiązujące maszynistę do podania sygnału "baczność".

Linia kolejowa zaopatrzona była w linię telefoniczną, która służyła do awizowania pociągów. Największa szybkość jazdy pociągu wynosiła 25 km/h. Skład pociągu zestawiony był z lokomotywy i 10 wagonów. Zakładano częstotliwość ruchu do 25 par pociągów w ciągu doby.

Po zrealizowaniu inwestycji, 6 sierpnia 1931 r. dokonano komisyjnego odbioru mostów i wiaduktu na nowej linii kolejowej, a także budynku parowozowni, zbiornika wodnego dla podsadzki oraz rampy ładunkowej łączącej tory wąskie z normalnymi w rejonie placu kopalnianego. 11 sierpnia tego samego roku oddano do eksploatacji linię kolejową. Odbioru mostu zsypowego ze zbiornikiem na piasek dokonano 10 września. Dzięki temu można było unieruchomić piaskownię w Pawłowie. Ostateczna likwidacja tej odkrywki wraz z urządzeniem podsadzkowym nastąpiła w 1934 roku.

Na terenie kopalni przy muszli zamułkowej powstała mijanka z krótkim torem wyciągowym dla parowozów i torem dojazdowym do lokomotywowni. Na końcu toru wyciągowego znajdowała się obrotnica o średnicy 7,5 m. Samą muszlę zlokalizowano w km 0,135. Na terenie odkrywki piasku zbudowano mijankę dla objazdu lokomotyw. Długość użyteczna torów mijanki wynosiła 100 m.

Specjalnie dla tej kolei "Pierwsza Polska Fabryka Lokomotyw S.A." w Chrzanowie zbudowała w 1931 r. dwa parowozy klasy 0-4-0. Były to tendrzaki o masie 44 ton, jedyne tego typu pojazdy skonstruowane na indywidualne zamówienie kopalni. Kolejny parowóz zakupiono dopiero w 1954 r. u tego samego producenta. Tym razem była to lokomotywa klasy 0-5-0, również tendrzak, ale silniejszy od poprzedniej konstrukcji. Wagony samowyładowcze z dolnym rozładunkiem przeznaczone do przewozu piasku dostarczyła stocznia w Gdańsku. Miały one pojemność 12,3 m3. Eksploatowane były także, przypuszczalnie w późniejszym czasie wagony z bocznym rozładunkiem zakupione w chorzowskim "Konstalu". Pojemność tych pojazdów była nieznacznie większa i wynosiła 14 m3. Zdolność przewozowa kolei wynosiła około 3000 m3 piasku na dobę, co w wystarczającym stopniu pokrywało zapotrzebowanie kopalni na materiał podsadzkowy. W 1949 r. w odkrywce wydobyto 58 525 m3 piasku. Rok później wydobycie wzrosło do 70 254 m3. W 1952 r. piaskownia dysponowała linią kolejową o długości 3,7 km i ośmiuset metrami torów eksploatacyjnych.

Przewozy piasku koleją wąskotorową odbywały się przypuszczalnie do końca lat sześćdziesiątych, po czym piaskownię w Borowej Wsi zamknięto. Zdecydowały o tym dwa zdarzenia. Po pierwsze Kopalnia "Bielszowice" zaprzestała wydobycia węgla przy udziale podsadzki hydraulicznej, a po drugie 1 stycznia 1976 r. połączyła się z Kopalnią "Zabrze", dla której materiał podsadzkowy dostarczała kolej normalnotorowa.

Kolej wąskotorowa istniała jeszcze do końca 1984 roku przewożąc kamień dołowy na zwałowisko zorganizowane w wyrobisku byłej piaskowni.

Autor: Krzysztof Soida

KOLEJOWI - Paweł Stańczak
ul. Cisowa 10
41-216 Sosnowiec
E-mail: biuro@kolejowi.pl
Tel. 606 460 654



kolej, bezpieczeństwo, pociąg, lokomotywa, wagon, tabor specjalny, sygnalizacja, trakcja, tor, maszynista, instrukcje, regulacje, dokumentacje, regulaminy, systemy zarządzania, przewoźnicy kolejowi, zarządcy infrastruktury, użytkownicy bocznic, towary niebezpieczne, hamulce, manewry, bocznica, DSU
Wykonanie
Strony internetowe
Właściciel strony: Paweł Stańczak
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie zPolityką Plików Cookie. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X