• Oferta
    • Przepisy wewnętrzne
    • Świadectwa bezpieczeństwa
    • Dokumentacje Systemu Utrzymania
    • Systemy Zarządzania Bezpieczeństwem
    • Systemy Zarządzania Utrzymaniem
    • Kursy, szkolenia i pouczenia okresowe
    • Diagnostyka obiektów inżynieryjnych
    • Pozostałe doradztwo techniczne
  • Ciekawostki
  • Galeria
  • Referencje
  • Kontakt
 

Koleje piaskowe – ewenement na skalę światową

Autor: Krzysztof Soida, dnia: piątek, 12 października 2012

Dziś praktycznie nieznane, pozostałe w formie szczątkowej na marginesie systemu transportowego towarów w postindustrialnym obszarze Górnego Śląska. Z tego właśnie powodu warto przedstawić je bliżej szerszej publiczności.

Termin "kolej piaskowa" to umowne określenie transportu szynowego, którego podstawowym przeznaczeniem jest przewóz piasku z miejsc jego pozyskiwania do odbiorców. Nazwę tę stosowano od chwili pojawienia się w 1905 r. tego wyspecjalizowanego, normalnotorowego systemu transportu,choć "kolejami piaskowymi" były też licznie występujące koleje wąskotorowe przewożące materiał podsadzkowy. Określenie to, w odniesieniu do kolei normalnotorowych utrwaliła, nieobowiązująca dziś, ustawa o kolei z 2 grudnia 1960 r. (DzU nr 54 poz.311), która wprowadziła podział transportu szynowego na koleje użytku publicznego i użytku niepublicznego.

Borsig_w_Pyskowicach_lata_30_1Ze względu na niewielkie odległości dzielące rejony pozyskiwania piasku i miejsca jego lokowania w podziemnych wyrobiskach, do przemieszczania materiału podsadzkowego zrazu użyto transportu wąskotorowego. System ten zapewniał niskie koszty eksploatacyjne i wystarczającą wydajność.Z czasem, jak wyczerpywały się przykopalniane odkrywki piasku, a materiał podsadzkowy trzeba było transportować z dalszych odległości i to w coraz większych ilościach, rozbudowano sieć kolei normalnotorowych szczególnie po 1951 roku. System ten, niezależny od kolei użytku publicznego (wówczas PKP) i kolei przemysłowych, oplótł dodatkową siecią intensywnie zurbanizowane izindustrializowane obszary Górnego Śląska, Zagłębia Dąbrowskiego i Jaworznickiego, poprzecinane już do tej pory wieloma innymi systemami transportowymi. W takich warunkach stworzenie jednolitej sieci normalnotorowych kolei piaskowych, którymi można było dojechać z Trzebini do Kotlarni pod Kędzierzynem i z Woli koło Oświęcimia do Dąbrowy Górniczej było nie lada wyczynem.

Należy dodać, że do transportu piasku bardzo długo wykorzystywano równolegle kolej normalno- i wąskotorową.

Koleje górnicze transportowały piasek dla własnych potrzeb, głównie podsadzki hydraulicznej.Tymczasem obsługę odkrywek wydobywających kruszywo dla innych potrzeb (np. budownictwa) zapewniała kolej fiskalna. Dostarczała ona piasek, a także żwir różnym odbiorcom w całym zagłębiu przemysłowym Górnego Śląska. Wśród odbiorców były duże przedsiębiorstwa, jak i osoby indywidualne.

W dalszej części cyklu poświęconego kolejom piaskowym przedstawimy wybrane kopalnie z ich urządzeniami podsadzkowymi obsługiwanymi kolejami wąsko- a także normalnotorowymi.

Autor: Krzysztof Soida

KOLEJOWI - Paweł Stańczak
ul. Cisowa 10
41-216 Sosnowiec
E-mail: biuro@kolejowi.pl
Tel. 606 460 654



kolej, bezpieczeństwo, pociąg, lokomotywa, wagon, tabor specjalny, sygnalizacja, trakcja, tor, maszynista, instrukcje, regulacje, dokumentacje, regulaminy, systemy zarządzania, przewoźnicy kolejowi, zarządcy infrastruktury, użytkownicy bocznic, towary niebezpieczne, hamulce, manewry, bocznica, DSU
Wykonanie
Strony internetowe
Właściciel strony: Paweł Stańczak
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie zPolityką Plików Cookie. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X