• Oferta
    • Przepisy wewnętrzne
    • Świadectwa bezpieczeństwa
    • Dokumentacje Systemu Utrzymania
    • Systemy Zarządzania Bezpieczeństwem
    • Systemy Zarządzania Utrzymaniem
    • Kursy, szkolenia i pouczenia okresowe
    • Diagnostyka obiektów inżynieryjnych
    • Pozostałe doradztwo techniczne
  • Ciekawostki
  • Galeria
  • Referencje
  • Kontakt
 

Koleje wąskotorowe - KWK Wieczorek

Autor: Krzysztof Soida, dnia: sobota, 15 grudnia 2012

W granicach obszaru dzisiejszej Kopalni "Wieczorek" (nazwa obowiązuje od 1946 r.) zlokalizowanej w Katowicach Janowie, już w 1826 r. uzyskano nadanie pola górniczego "Morgenroth". Eksploatację tego pola podjęła firma "Georg von Giesche′s Erben" dziewięć lat później. Po I wojnie światowej powierzchnia Kopalni "Giesche" wzrosła do 26,95 km2. Natomiast wydobycie węgla w okresie międzywojennym dochodziło do 2 milionów ton rocznie. Stawiało to kopalnię w czołówce polskich zakładów górniczych. Największe wydobycie węgla w całej dotychczasowej historii kopalni zanotowano w 1980 roku i wynosiło ono 4 294 800 ton. Do 1945 r. kopalnia należała do wielkiego koncernu spadkobierców Gieschego w skład którego wchodziły również szopienickie huty metali nieżelaznych i wiele przedsiębiorstw pomocniczych. Wszystkie te zakłady powiązane były gęstą siecią kolei wąskotorowych, która w pewnym okresie dochodziła do 60 km torów o prześwicie 785 mm.

W 1907 r. Kopalnia "Giesche" zastosowała po raz pierwszy podsadzkę płynną. Podsadzanie wyrobisk było szczególnie ważne przy wybieraniu węgla z filarów ochronnych i z pokładów pod budynkami mieszkalnymi. Jako materiału podsadzkowego używano głównie piasku pochodzącego z własnych niewielkich odkrywek. Wydobywano go koparkami łyżkowymi i jednym elektrycznym czerpakiem łańcuchowym, a do przewozu używano wagonów z dolnym rozładunkiem o pojemności 3,5 m3 i z rozładunkiem bocznym o pojemności 5m3.

Podstawowym szybem podsadzkowym zakładu górniczego stał się Szyb "Wschodni" (powstały w 1917 r.) w Polu "Agata" na wschodniej granicy obszaru górniczego Kopalni "Giesche".

Stopniowo zasoby lokalnych odkrywek wyczerpywały się, a zapotrzebowanie na to kruszywo, w związku ze wzrostem wydobycia węgla stale rosło. Należało niezwłocznie uruchomić nową piaskownię. Ze względu na stosunkowo duże zasoby kruszywa na nową piaskownię wytypowano tereny w Dąbrówce Małej nad rzeką Brynicą. 15 lipca 1924 roku zarząd Skonsolidowanych Kopalń Węgla "Giesche" złożył wniosek o udzielenie zezwolenia na budowę wąskotorowej linii kolejowej o długości 4 970 m i prześwicie toru 785 mm. Projekt techniczny opracowano w lutym 1925 roku. W tym samym roku został on uzgodniony przez: Dyrekcję Kolei Państwowych w Katowicach, Okręgowy Urząd Górniczy w Katowicach i Urząd Wojewódzki w Katowicach. Do końca 1926 r. oddano do użytku całą inwestycję. Natomiast do końca dekady kolej piaskową zelektryfikowano prądem stałym o napięciu 1100 V. Wybudowano 5,164 km nowego toru. Największe pochylenie na trasie dochodziło do 19,2 ‰ (na długości 162 m).

SK

 Parowóz serii TW47 z węglarkami w drodze z szybu "Wschodniego" ok. 1957 r.

W latach trzydziestych do transportu piasku wykorzystywano 55 wagonów z dolnym rozładunkiem o pojemności od 6 do 10 m3. Natomiast w końcu 1952 roku na inwentarzu piaskowni były 74 wagony czteroosiowe. W tej liczbie znajdowały się 24 pojazdy dostarczone przez "Zakłady Mechaniczne Elewator". Pojemność jednego wagonu wynosiła 10 m3, nośność 18 ton, a masa własna 9,5 tony. Pozostały tabor dostarczyła fabryka "Orenstein & Koppel". Do chwili zelektryfikowania linii pociągi prowadziły lokomotywy parowe czteroosiowe klasy 0-4-0 firmy "A. Borsig" o mocy 147 kW (200 KM) i masie służbowej 28,5 ton. Do manewrów, szczególnie na polu eksploatacyjnym wykorzystywano znacznie lżejsze parowozy dwuosiowe posiadające moc np. 66 kW (90 KM) i masę służbową 13 ton. Po zelektryfikowaniu magistrali piaskowej liniową pracę trakcyjną przejęły przede wszystkim ciężkie, czteroosiowe lokomotywy klasy Bo′Bo′ dostarczone przez firmę "AEG" o masie 34 tony. W użyciu były też lżejsze, dwuosiowe elektrowozy firmy "SSW". Miały one moc 2 x 51 kW i masę 22 tony.

Dalszy ciąg rozważań o wąskotorowej kolei piaskowej Kopalni "Wieczorek", w tym garść informacji o bardzo ciekawej konstrukcji eksploatowanego tam parowozu w następnym odcinku.

Autor: Krzysztof Soida

KOLEJOWI - Paweł Stańczak
ul. Cisowa 10
41-216 Sosnowiec
E-mail: biuro@kolejowi.pl
Tel. 606 460 654



kolej, bezpieczeństwo, pociąg, lokomotywa, wagon, tabor specjalny, sygnalizacja, trakcja, tor, maszynista, instrukcje, regulacje, dokumentacje, regulaminy, systemy zarządzania, przewoźnicy kolejowi, zarządcy infrastruktury, użytkownicy bocznic, towary niebezpieczne, hamulce, manewry, bocznica, DSU
Wykonanie
Strony internetowe
Właściciel strony: Paweł Stańczak
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie zPolityką Plików Cookie. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X