• Oferta
    • Przepisy wewnętrzne
    • Świadectwa bezpieczeństwa
    • Dokumentacje Systemu Utrzymania
    • Systemy Zarządzania Bezpieczeństwem
    • Systemy Zarządzania Utrzymaniem
    • Kursy, szkolenia i pouczenia okresowe
    • Diagnostyka obiektów inżynieryjnych
    • Pozostałe doradztwo techniczne
  • Ciekawostki
  • Galeria
  • Referencje
  • Kontakt
 

Koleje wąskotorowe - KWK Wieczorek cd

Autor: Krzysztof Soida, dnia: czwartek, 28 lutego 2013

Dalszy ciąg rozważań o kolejach piaskowych KWK "Wieczorek" w Katowicach Janowie rozpoczniemy od unikatowej konstrukcji eksploatowanego tam parowozu.

opisany_parowoz_1Rozwiązanie to dotyczy przede wszystkim podwozia lokomotywy, które musiało spełniać, wydawałoby się wykluczające się wzajemnie wymagania. Z jednej strony prowadzenie ciężkiego pociągu z piaskiem na dużych wzniesieniach i torach o małych promieniach łuków wymagało znacznej siły pociągowej lokomotywy do pokonania, znacznych w tym przypadku, oporów ruchu. Wiązało się to bezpośrednio z koniecznością posiadania przez ten pojazd większej liczby osi napędowych. Z drugiej strony, większa liczba osi wiązanych (sztywnych) uniemożliwiała przechodzenie przez łuki o małych promieniach. Konstruktorzy fabryki A. Borsig′a zastosowali patent Klien-Lindnera z osiami wydrążonymi. W rozwiązaniu tym zestawy kołowe parowozu wykonano z dwu zasadniczych elementów. Jednym z nich była oś rdzeniowa z nasadzonymi korbami dla umocowania wiązarów. Drugi element to oś wydrążona posiadająca dwa koła jezdne. Wszystkie cztery osie rdzeniowe z mechanizmem napędowym były ułożyskowane w zewnętrznej ostoi lokomotywy tworząc sztywną konstrukcję, natomiast koła z osiami wydrążonymi poruszały się niezależnie wewnątrz ostoi dopasowując się do krzywizny toru. Dzięki temu parowóz mógł pokonywać łuki toru o promieniu 25 m przy sztywnej bazie wynoszącej 3,9 m. Pierwsze zamówienie spółki Georg von Giesche′s Erben, do której należała kopalnia na opisane parowozy producent zrealizował w 1909 roku. Łącznie, do 1913 r. dostawy objęły 10 lokomotyw. Oprócz numerów zakładowych nadano im wyjątkowo nazwy, co było wówczas już zanikającym na kolei zwyczajem. Przykładowo były parowozy "Saeger", "Besser" i "Rzepka".

Po 1930 r. piasek podsadzkowy do szybów kopalni dostarczała jedynie odkrywka w Dąbrówce Małej. Pracowały tam 4 elektryczne koparki łyżkowe o łącznej wydajności 24,.0 m3/godz.

Po likwidacji szybów "Wald" i "Abendroth" oraz urządzenia podsadzkowego na Szybie "Keiser Wilhelm" szybami, którymi dostarczano piasek do podziemnych wyrobisk pozostały "Jadwiga" ("Minna"), "Królewicz" ("Kronprinz") i "Wschodni" ("Ost"). Budowę kolejnego wysokowydajnego urządzenia podsadzkowego z mostem zsypowym dla toru wąskiego rozpoczęto w 1935 r. na Szybie "Nikisch" (później "Poniatowski"). Uruchomienie inwestycji nastąpiło dopiero 1 lipca 1940 roku.

O dużym znaczeniu podsadzki hydraulicznej świadczy fakt, że w 1936 r. zużyto 580 664 m3 materiału zamułkowego, a do jego rozprowadzenia pod ziemią ułożono ponad 22,5 km rurociągów.

Autor: Krzysztof Soida

KOLEJOWI - Paweł Stańczak
ul. Cisowa 10
41-216 Sosnowiec
E-mail: biuro@kolejowi.pl
Tel. 606 460 654



kolej, bezpieczeństwo, pociąg, lokomotywa, wagon, tabor specjalny, sygnalizacja, trakcja, tor, maszynista, instrukcje, regulacje, dokumentacje, regulaminy, systemy zarządzania, przewoźnicy kolejowi, zarządcy infrastruktury, użytkownicy bocznic, towary niebezpieczne, hamulce, manewry, bocznica, DSU
Wykonanie
Strony internetowe
Właściciel strony: Paweł Stańczak
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie zPolityką Plików Cookie. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X