• Oferta
    • Przepisy wewnętrzne
    • Świadectwa bezpieczeństwa
    • Dokumentacje Systemu Utrzymania
    • Systemy Zarządzania Bezpieczeństwem
    • Systemy Zarządzania Utrzymaniem
    • Kursy, szkolenia i pouczenia okresowe
    • Diagnostyka obiektów inżynieryjnych
    • Pozostałe doradztwo techniczne
  • Ciekawostki
  • Galeria
  • Referencje
  • Kontakt
 

Kopalnia Wujek cd

Autor: Krzysztof Soida, dnia: czwartek, 7 listopada 2013

Między polem eksploatacyjnym piasku w Panewnikach, a zbiornikiem podsadzkowym Kopalni "Wujek" zbudowano jednotorową linię kolejową o długości 8 km. Na tej trasie urządzono cztery mijanki o długość torów 200 m. W późniejszych latach opisywana linia na całej długości została wyposażona w drugi tor. Przy polu piaskowym zbudowano tory postojowe, trójkąt do obracania lokomotyw i parowozownię. Budowle te stanowiły zaplecze kolei, choć korzystano również z warsztatu mechanicznego na terenie samej kopalni.

02Tor wąski po wyjściu za bramę kopalni i przejściu przez wiadukt żelbetonowy nad linią PKP z Katowic do Ligoty, skręcał w lewo i krzyżował się z dzisiejszą ulicą Dobrego Urobku. Dalej przebiegał wzdłuż ulic Kombajnistów i Strzałowej aż do zbliżenia się do normalnotorowej linii Katowice Ligota-Gierałtowice (Gliwice). Przez około 600 m obydwie koleje, wąska i normalna, przebiegały równolegle w kierunku zachodnim. W km 2,3 linii normalnotorowej tor wąski odchodził łukiem w prawo, by następnie skręcić w lewo wchodząc pod wiadukt normalnotorowy. Skrzyżowanie torów o różnych szerokościach zrealizowano pod kątem 40º. Tor wąski po wyjściu spod wiaduktu skręcał w lewo, by zbliżyć się do rzeki Kłodnicy i w odległości około 100 m od niej biegł w kierunku zachodnim. W pewnym miejscu przecinał prostopadle drogę leśną, dzisiejszą ulicę Gościnną. Później, po zlikwidowaniu kolei wąskotorowej drogę leśną przebudowano na ulicę. Dodatkowo ulicę tę przedłużono w kierunku zachodnim wykorzystując w tym celu dawne torowisko. Dzisiaj ulica Gościnna, a dawniej tor biegł w kierunku oczyszczalni ścieków zbliżając się do rzeki Kłodnicy nawet na odległość 50 m. Za oczyszczalnią ulica się kończy, natomiast tor wykonując łuk w prawo odchodził od rzeki. Gdy oddalił się od Kłodnicy na odległość 200 m przecinał prostopadle ulicę, która obecnie nosi nazwę Piłsudskiego. Następnie wykonując duży łuk w lewo tor, przyjmując kierunek południowy ponownie zbliżył się do rzeki, by w końcu przekroczyć ją za pomocą mostu (6,820 km od kopalni węgla). W odległości 90 m za mostem tor przecinał pod kątem prostym kolejną drogę, obecnie ulicę Kuźnicką. Droga ta do dzisiaj nie zmieniła swojego przebiegu. Po kolejnych kilkuset metrach tor docierał do tzw. stacji podkoparkowej i zaplecze techniczne kolei piaskowej.

Zachował się cenny dokument z 1940 roku, a mianowicie wykres ruchu pociągów piaskowych. Wynika z niego, że transport materiału podsadzkowego realizowano wówczas czterema lokomotywami w systemie wahadłowym, z tym że pociągi ładowne nie zatrzymywały się na mijankach, a pociągi próżne oczekiwały na krzyżowanie na mijance pierwszej i trzeciej.

Autor: Krzysztof Soida

KOLEJOWI - Paweł Stańczak
ul. Cisowa 10
41-216 Sosnowiec
E-mail: biuro@kolejowi.pl
Tel. 606 460 654



kolej, bezpieczeństwo, pociąg, lokomotywa, wagon, tabor specjalny, sygnalizacja, trakcja, tor, maszynista, instrukcje, regulacje, dokumentacje, regulaminy, systemy zarządzania, przewoźnicy kolejowi, zarządcy infrastruktury, użytkownicy bocznic, towary niebezpieczne, hamulce, manewry, bocznica, DSU
Wykonanie
Strony internetowe
Właściciel strony: Paweł Stańczak
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie zPolityką Plików Cookie. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X