• Oferta
    • Przepisy wewnętrzne
    • Świadectwa bezpieczeństwa
    • Dokumentacje Systemu Utrzymania
    • Systemy Zarządzania Bezpieczeństwem
    • Systemy Zarządzania Utrzymaniem
    • Kursy, szkolenia i pouczenia okresowe
    • Diagnostyka obiektów inżynieryjnych
    • Pozostałe doradztwo techniczne
  • Ciekawostki
  • Galeria
  • Referencje
  • Kontakt
 

Zmierzch torów wąskich - KWK Wieczorek

Autor: Krzysztof Soida, dnia: niedziela, 5 maja 2013

Po dwudziestu latach eksploatacji zasoby piaskowni w Dąbrówce Małej, mimo dużej powierzchni odkrywki (197 ha) znalazły się na granicy wyczerpania. W 1951 r. wydobyto w niej tylko 144 581 m3 piasku. Należało szukać innych źródeł materiału podsadzkowego. W tym czasie istniały już plany zaopatrywania kopalń węgla górnośląskiego zagłębia z dużej, centralnej piaskowni w Szczakowej oraz budowy sieci normalnotorowych kolei piaskowych. Na początku lat pięćdziesiątych przebudowano zbiorniki zamułkowe i wzniesiono nowe mosty zsypowe, najpierw na Szybie "Wschodni", a później "Poniatowski". W efekcie wyeliminowano kolej wąskotorową Kopalni "Wieczorek" z przewozu piasku podsadzkowego. Nowe mosty były przystosowane do rozładunku wyłącznie wagonów normalnotorowych. Piaskownię w Dąbrówce Małej zamknięto w 1954 r. po wyeksploatowaniu złoża. Zatrudnionych było tam wówczas 108 pracowników. Dysponowała ona siecią kolejową o długości 16,1 km torów trasowych i 3,2 km torów eksploatacyjnych. Poza Kopalnią "Wieczorek" piasek z Dąbrówki Małej, siecią kolei górniczych i państwowych o wąskiej szerokości toru (785 mm), dostarczany był do Szybów: "Norma" (później "Gen. Bem" Kopalni "Katowice"), "Zygmunt August" (Kopalni "Chorzów") i "Kinga" (Kopalni "Barbara-Wyzwolenie"). Ciekawostką może być fakt, że z zasobów piaskowni korzystała nawet Kopalnia "Czerwona Gwardia". Materiał podsadzkowy dostarczano do szybów "Jan" i "Alfred", z tym że pierwszy z nich obsługiwany był koleją o prześwicie toru 1000 mm, a do drugiego doprowadzono tor 785 mm. Był to drugi znany przypadek zastosowania toru o tej szerokości na terenie Dąbrowskiego Zagłębia Węglowego (pierwszy przypadek to bocznica wąskotorowej kolei fiskalnej na Kopalni "Jowisz").

Wieczorek

Likwidację piaskowni w Dąbrówce Małej przeprowadzono na podstawie zarządzenie ministra górnictwa z 19.07.1954 roku. Przewidywało ono podział majątku piaskowni należącej w tym czasie do PMP-PW między kopalnie węgla "Wieczorek", "Siemianowice", "Czerwona Gwardia" i "Stalinogród" ("Katowice"). Każdy z tych zakładów otrzymał pracowników, wybrane maszyny, tory oraz tabor.

Do kompletu informacji o Kopalni "Wieczorek" trzeba dodać, że stosownie do decyzji ministra górnictwa i energetyki ze stycznia 1958 r. znaczną część (około 10 km2) jej rezerwowego pola eksploatacyjnego wydzielono pod budowę nowego zakładu górniczego. Po sześciu latach, w lipcu 1964 roku uruchomiono nową Kopalnię "Staszic". Piasek podsadzkowy dla tej kopalni dostarczała już wyłącznie kolej normalnotorowa.

Autor: Krzysztof Soida

KOLEJOWI - Paweł Stańczak
ul. Cisowa 10
41-216 Sosnowiec
E-mail: biuro@kolejowi.pl
Tel. 606 460 654



kolej, bezpieczeństwo, pociąg, lokomotywa, wagon, tabor specjalny, sygnalizacja, trakcja, tor, maszynista, instrukcje, regulacje, dokumentacje, regulaminy, systemy zarządzania, przewoźnicy kolejowi, zarządcy infrastruktury, użytkownicy bocznic, towary niebezpieczne, hamulce, manewry, bocznica, DSU
Wykonanie
Strony internetowe
Właściciel strony: Paweł Stańczak
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie zPolityką Plików Cookie. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X